Artroza

Artroza - Fizikalna terapija Dunavski, Novi Sad

Artroza je hronično degenerativna bolest zglobova za čiji nastanak se ne znaju tačni uzroci. Artroza je bolest koja obhvata tkivo, ono stari I haba se što dovodi do nastanka niza problema, uključujući bol, otežano kretanje, otok i sl.  Artroza zglobova može nastati usled određenih predispozicija ili kao posledica povrede, urođene anomalije, velikog opterećenja na hrskavicu ili neke upale koja će dovesti do artritisa zgloba. Predispozicije za nastanak artritisa su najčešće preterana gojaznost osobe i svakodnevno oprerećenje hrskavice usled čega ona slabi i oštećuje se.

Klinička slika

Artroza najčešće obuhvata zglobove kolena i kuka, a prvi simptomi se obično pojavljuju nakon 40te godine, pogađa više žensku populaciju od muške. Klinička slika artroze se manifestuje kroz postojanja bola u području zgloba. Bol je najčešće intenzivan neposredno nakon ustajanja i na početku hodanja. Područje zgloba je osetljivo i bolno na dodir a pokretanje zgloba je najčešće praćeno zvukom. Uz bol, prisutna je i smanjena pokretljivost i propadanje okolnih mišića (mišićna hipotrofija). Simptomi se pogoršavaju kako bolest napreduje. Vremenom može doći do izmene anatomskog izgleda obolelog mesta, a s vremena na vreme dolazi do oticanja zgloba Ili do njegovog zapaljenja.  U početku bolesti prvo dolazi do oštećenja hrskavice zgloba, ona propada, haba se i oštećuje čime se prostor između dve kosti u zglobu smanjuje, dolazi do promena na kostima. Kost sklerozira, dolazi do stvaranja osteofita, usled opterećenja kost može da popusti što dovodi do stvaranja šupljina u kostima. Sve ove promene koje se dešavaju unutar zgloba prate navedeni simptomi, bol, otok, škripanje zglobova itd.

Dijagnoza artritisa se postavlja kliničkim pregledom fizijatra, laboratorijskim analizama krvi i urina i radiološkim pregledom. Rendgenski se snimaju problematični zglobovi i utvđuje se nivo njihovog oštećenja.

Artritis je obolenje koje ne može u potpunosti da se izleči. Kada se hrskavice i kosti oštete, ne postoji terapija koja bi to stanje popravila. Zbog toga se lečenje sastoji od primene lekova koji će uticati na smanjenje bolova i mišićnog spazma. Pored terapije lekovima, osobama se prepisuje i fizikalna terapija, najčešće se prepisuje hidroterapija, kinezoterapija i elektroterapija.

Nažalost, nekada se dešava da je artroza toliko zahvatila područje zgloba, tako je je jedino rešenje za olakšanje bolesti, hirurška intervencija. Kod hirurške intervencije prvo se pristupa neinvazivnim metodama, a tek kasnije se pristupa operacijama zamene ili regeneracije hrskavice.