Bol u ramenu – periarthritis humero scapularis PHS

Bol u ramenu – periarthritis humero scapularis PHS - Fizikalna terapija Dunavski, Novi Sad

Sindrom bolnog ramena – periarthritis humero scapularis – PHS, je sindrom koji obuhvata područje oko ramena. Za ovaj sindrom je karakteristično to što ne obuhvata rameni zglob, već sve elemente koji obuhvataju zglob: mišiće, tetive, burze itd. Sindrom bolnog ramena se pojavljuje najčešće nakon četrdesete godine života I podjednako obuhvata I muškarce I žene.

Rameni zglob spada u najpokretljiviji zglob čovečijeg tela I kao takav podložan je povredama. Bol I smanjenje funkcija ramenog zgloba može da se pojavi zbog različitih povreda, upala ili degenerativnih promena u mekim tkivima koja obuhvataju zglob ramena.

Uzroci bola u ramenu

Uzroci koji dovode do sindroma bola u ramenu su najčeće neke povrede mekih tkiva ramena ali sindrom ponekad može da se javi I bez postojanja adekvatnog uzroka. Na bol u ramenu mogu uticati I različiti vremenski uslovi, vlaga, hladnoća, psihička I emotivna napetost.

Jedan od najčešćih uzroka bola u ramenu je uklještenje tetive ili burze ramena. Do ukleštenja dolazi zbog preterane aktivnosti ili ponavljanja istih pokreta ramenom, zato su ovom sindromu najviše podložni sportisti (plivači I teniseri).

Drugi uzrok koji dovodi do bolnog ramena je nakupljanje depozita kalcijuma u tetivama rotatorne manžetne, koje obavijaju rameni zglob. Proces deponovanja kalcijuma protiče bez bolova, međutim, resorpcija kalcifikata I njegovo izlivanje u burzu ramena izaziva velike bolove u ramenu.

Artroza akromioklavikularnog zgloba (zglob koji se nalazi između ključne kosti i lopatice) dovodi takođe do pojave sindroma bolnog ramena. Bol se manifestuje prilikom podizanja ruke iznad 120 stepeni, kao i prilikom horizontalnog primicanja ruke i pri unutrašnjem rotiranju ruke ka leđima.

Bol u ramenu – simptomi

Bol u ramenu je osnovni simptom sindroma bolnog ramena. U početku bol se javlja prilikom određenih pokreta, podizanja ruke iznad ramena ili pri zamahivanju ruke ka napred iznad ramena. Pacijenti se najčešće ne javljaju lekaru sa pojavom prvih simptoma jer očekuju da će bol brzo proći. Bol može da se spušta skroz do šake ili da se pruža uz vrat ka glavi.

Ukoliko se bolno rame ne leči, vremenom se razvija hronično stanje u kome je bol konstantan a pojačava se prilikom pomeranja ramena. Ako se sindrom ne leči adekvatno može doći do nastanka ozbiljnijih povreda tetiva I otoka u mišićima. Ovi problemi mogu proizvesti niz drugih problema, poput smanjenja cirkulacije I atrofije mišića ramena. U zavisnosti od težine povrede ramena, nekada se javlja I otežano I usporeno podizanje ruke. Zanemarivanje simptoma dovodi do začaranog kruga, gde se bol sve više povećava, mišići I tetive slabe, a to sve dovodi do smanjenja aktivnosti ramena.

Utvrđivanje postojanja bola u ramenu

Da bi se odredila prava dijagnoza I otkrili pravi uzroci nastanka sindroma bolnog ramena, potrebno je sprovesti dijagnostički pregled. Ovaj pregled najčešće se sastoji od ultrazvuka ramena I rendgenskog snimanja ramenog pojasa. Prilikom ispitivanja poželjno je odraditi I pregled vratnog I grudnog dela kičme. Mišići ramenog pojasa imaju ulogu da održavaju položaj zglobova ramena, a kao oslonac koriste pršljenove donjeg dela vrata, zato je važno proveriti I vratni deo da se vidi da bol u ramenu ne dolazi zbog povrede iz te regije.

Pregled fizijatra je takođe veoma značajan jer će fizijatar na osnovu simptoma I proverom pokreta ramena I ruku utvrditi odakle potiče bol. Radiološki nalaz kod bolnog ramena može pokazati postojanje kalcifikata u tetivama, koji predstavlja jedan od uzroka bolnog ramena.

Kod utvrđivanja bola u ramenu nije potrebno raditi laboratorijske analize jer iz tog nalaza ne možemo zaključiti šta su uzročnici bola.

Lečenje bola u ramenu

Cilj lečenja bola u ramenu je da se smanji ili u potpunosti otkloni bol I vrati normalna funkcija ramena. Prilikom propisivanja terapije I lečenja pacijenta, vodi se računa o starosnoj dobi, aktivnosti I opštem zdravstvenom stanju pacijenta.

Lečenja ramena možemo vršiti neoperativnim I operativnim metodama. Neoperativne metode podrazumevaju fizikalnu terapiju, odmor I blokadu ramena. Blokada ramena se daje u sluznu kesicu, sam proces davanja se nadzire ultrazvukom, a cilj je da se smanji bol I iritacija.

Fizikalna procedura, prvenstveno kineziterapija, se najčešće sprovodi nakon što se uradi blokada. Podrazumeva set vežbi koje će dovesti do stabilizacije mišića ramena I lopatice. U početku kinezoterapije sprovode se pendularne vežbe, nakon kojih se rade vežbe za povećanje obima pokreta u zglobu.

Odmaranje podrazumeva da se pokreti ramena prilagode bolnom stanju I da se bolno rame nikako ne forsira jer to može pogoršati stanje.

Operativno lečenje bola u ramenu se radi isključivo kada konzervativnim metodama nije moguće izlečiti postojeći problem.

Da bi se izlečio sindrom bolnog ramena, važno je javiti se lekaru sa pojavom prvih simptoma bola. Naročito ako bol traje, ako su prisutne česte glavobolje I bol u vratnom delu. Kada se na vreme krene sa terapijom može se očekivati brz I efikasan oporavak a izbeći će se neke teže povrede ramenog pojasa.