Bolovi u vratu – cervikalni sindrom (cervicali syndrom)

Bolovi u vratu – cervikalni sindrom (cervicali syndrom) - Fizikalna terapija Dunavski, Novi Sad

Uzroci i lečenje

Cervikalni sindrom predstavlja skup simptoma koji se ispoljavaju bolovima u vratnom delu kičme, sa tendencijom širenja bola ka ramenima, rukama, lopaticama, leđima i potiljačnoj regiji. Na bol i ukočenost vrata se veoma često žale pacijenti, a naučnici smatraju da je ova pojava povezana sa prekomernim sedenjem i korištenjem kompjutera.

Najčešći uzroci bola u vratu su degenerativne promene vratnog dela kičme, trauma, razni zapaljenski procesi, osteoporoza i sl. Starenjem dolazi do propadanja hrskavice koja čini okosnicu vrata zajedno sa kostima, ona se troši i dovodi do nastanka degenerativnih promena u vratnom delu.

Bol iz vrata može da se širi i u jednu stranu glave, prilikom čega dolazi do poremećaja vida, zujanja u ušima, vrtoglavice, smetnje u centru za ravnotežu, mučnina i povraćanja. Skup ovih simptoma nazivamo cervikocefalni sindrom.

Kada se bol iz vrata širi ka rukama, do prstiju, to izaziva trnjenje u pristima i dužinom ruku, a može izazvati i nemoć u rukama, dok koža postaje preosetljiva. Skup ovako određenih simptoma naziva se cerevikobrahijalni sindrom.

Ne postoji starosna granica za pojavu cervikalnog sindroma. Od njega mogu da pate i mlade i stare osobe, a najviše su mu podložne osobe koje dugo sede za kompjuterom, zatim ljudi koji moraju da ponavljaju iste pokrete vratom, ili su prinuđeni da drže u određenom položaju telo i vrat, poput vožnje automobila.

Uzroci bolova nisu samo lokalnog karaktera

Na nastanak cervikalnog sindroma ne utiču samo simptomi koji se odnose na vratni deo kičme. Dešava se da neke druge bolesti utiču na pojavu bola u vratu. Uzroci mogu biti bolesti nerava, tumori ili oboljenja nekih udaljenih organa (pankreasa, žučne kese, srca, pluća itd. )

Na nastanak degenerativnih promena u vratnom delu kičme utiču i nasledni faktori, građa tela, velika mobilnost vrata i opterećenost vrata težinom glave. Svakodnevno izlaganje vrata nepravilnim položajima takođe predstavljaju uzrok za razvoj bola u vratu.

Važno je precizno opisati bol

Da bi se utvrdio uzrok bola u vratu, veoma je važno da se uzme dobra anamneza od pacijenta. To podrazumeva uzimanje svih neophodnih informacija o samoj pojavi bola. Šta ga je uzrokovalo, neka mini trauma (nagli trzaji I sl.) ili je u pitanju ozbiljnija povreda. Potrebno je uzeti sve postojeće simptome i podatke o bolu, njegovom intenzitetu i intervalima pojavljivanja.

Nakon što se uzme anamneza od pacijenta, rade se dalji pregledi, rendgenski snimak bolnog dela i fizikalni pregled doktora. Ukoliko se nakon ovih pregleda ne utvrdi uzrok bola, onda se može raditi i CT, magnetna rezonanca ili elektromioneurografija gornjih ekstremiteta.

Različiti terapijski postupci

Cilj lečenja cervikalnog sindroma je da se smanji bol, da se poboljša pokretnost vrata, da se otklone drugi simptomi, spreči nastanak invaliditeta i generalno da se poboljša kvalitet života pacijenta.

Kom obliku lečenja će se pristupiti zavisi od kliničke slike bolesti, da li je u akutnoj ili hroničnoj fazi, zatim zavisno od prisutnih simptoma i opšteg stanja pacijenta.

U akutnoj fazi dok je kičma deo vrata ukočen, bolovi najintenzivniji, terapija se sprovodi u cilju smanjenja bolova i popuštanje mišićnog spazma. Fizikalna terapija podrazumeva mirovanje i relaksaciju mišića vrata. Nošenje sunđerastog okovratnika se preporučuje samo kratko vreme da ne bi došlo do atrofije mišića. Istezanje vratnog dela kičme se preporučuje jer dovodi do rasterećenja i smanjenja bola. Preporučuje se davanje lekova za smanjenje bolova ukoliko postoji potreba.

Kada stanje pređe u hroničnu fazu, dolazi do smanjenja bola, ukočenost kičme popušta. Fizikalna terapija podrazumeva tople ili hladne obloge, manuelnu masažu, elektroterapiju u vidu elektro stimulacije mišića. Takođe preporučuju se terapija ultrazvukom i laserom, zatim radna terapija. Pored fizikalne terapije sa stručnjakom, preporučuje se vežbanje i istezanje u kućnim uslovima.

Da bismo izbegli nastanak cervikalnog sindroma i bolova u vrtu veoma je važna preventiva. Savetuje se da se svkodnevno odrade setovi vežbi za istezanja vrata i jačanja vratnih mišića. Svakodnevno vežbanje održaće mišiće vratnog dela kiče jakima i u funkciji što će sprečiti i ublažiti brojne traume kojima je vrat svakodnevno izložen.