Grčevi u trudnoći

Grčevi u trudnoći - Fizikalna terapija Dunavski, Novi Sad

Pored svih promena koje se dešavaju tokom trudnoće, grčevi su jedna od njih. Naime, tokom trudnoće, a najčešće u periodu drugog i trećeg tromesečja, dolazi do pojave grčeva i to najčešće u nogama. Grčevi nemaju nikakvu negativnu posledicu, ali ukazuju na eventualni nedostatak nekog minerala kod trudnice, ili je u pitanju zamor i preforsiranost mišića.

Grčevi najčešće zahvataju mišiće listova, a jak spazam mišića može dovesti do pojave bolova. Period u kojem se javljaju bolovi je obično tokom noći kada se telo i noge odmaraju.

Najčešći uzroci koji utiču na pojavu grčeva u nogama su sledeći:

  • Nedostatak magnezijuma u telu
  • Nedostatak kalijuma
  • Nedostatak kalcijuma
  • Pritisak na noge koji nastaje zbog povećanja težine i rasta stomaka
  • Pritisak materice koja se uvećava, na krvne sudove i ligamente u nogama
  • Neadekvatna ishrana koja obuhvata konzumiranje preterano slane hrane, gaziranih napitaka, te hrane bogate fosforom koji dovodi do pojačanih grčeva u mišićima.

Kako sprečiti grčeve u nogama?

  • S obzirom da na pojavu grčeva utice nedostatak određenih minerala (magnezijum, kalijum i kalcijum) potrebno je u ishranu uključiti namirnice koje su njima bogate: banane, mlečne proizvode, zeleno voće i povrće itd. Pored unošenja hrane bogate mineralima, trudnicama se preporučuje i konzumiranje suplemenata za trudnice.
  • Ne preporučuje se dugo stajanje niti sedenje. Sedenje prekrštenih nogu smanjuje cirkulaciju pa dodatno može uticati na pojavu grčeva u nogama.
  • Istezanje mišića i lagane vežbe za noge
  • Spavajte na levom boku zbog bolje prokrvljenosti tela
  • Unosite dovoljno tečnosti u organizam, naročito obične vode
  • Umerena šetnja u udobnoj obući
  • Masaža nogu i stopala

Ako vas ipak uhvati snažan grč, kako postupiti?

Kada dođe do grčenja mišića, najbolja aktivnost koju u tom momentu možete da preduzmete je da istegnete mišić koji je u spazmu. Ukoliko vas je uhvatio grč u mišiću lista noge, uhvatite prste nogu rukom i vucite ih ka gore istežući mišić. Pokušajte da izdržite i istežete mišić koliko vam bol bude dozvoljavao. Istezanjem ćete smanjiti bol i grč će brže proći.

Kada vas popusti grč i kada bol prođe, uzmite flašu sa toplom vodom i masirajte mišić. Ukoliko vas je uhvatio grč u stopalu, postavite flašu na pod, postvite stopalo preko flaše i pomerajte flašu napred-nazad, pomerajući stopalo.

Za opuštanje grčeva u trudnoći, efikasna je i aromaterapija. Međutim, pre upotrebe aromaterapije, konsultujte svog ginekolaga, da vam kaže da li je preporučljiva u vašem slućaju. Ulje kamilice, pokazalo se kao jako efikasno u umanjenju grčeva, a trudnice smeju da ga koriste tokom trudnoće. Pomešajte dve kapi ovog ulja sa kašikom ulja od semenki grožđa i time masirajte mišić. U slučaju da nemate ulje, pomoći će vam i jak čaj od kamilice, natopite krpu ili peškir u skuvan i prohlađen čaj i time masirajte mišić koji je u grču.