Išijas

Išijas - Fizikalna terapija Dunavski, Novi Sad

Išijas predstavlja skup tegoba koje nastaju kao posledica pritiska ili nadražaja najdužeg nerva u organizmu, išijaldičnog nerva. Lumboišijalgija je stanje koje se manifestuje bolom u donjem delu leđa, pri čemu dolazi do grčenja mišića u toj regiji a to dovodi do spuštanja bola niz nogu I do ograničenja pokretljivosti.

Uzrok nastanka

Na upalu išijadičnog nerva utiče veliki broj faktora, od kojih se mogu istaći sledeći: starosna dob, kompresija diska na nerv , povrede, frakture butne kosti, tumori, aneurizma (proširenje arterije). Izvesne genetske predispozicije, ravni tabani kao I istezanje ( trakcija) živaca zbog promena u karlici I donjem delu kičme mogu dovesti do išijalgije. Išijaldični nerv može biti nadražen I sužavanjem kičmenog kanala (spinalnog kanala) , tzv. spinalnom stenozom. Najčešće do išijasa dovodi pritiskanje diska na nervne završetke. Disk može da se pomeri iz međupršljenskog prostora usled nekih degenerativnih promena, ali I prilikom nezgodnog pokreta tela, gde dolazi do pucanja prstena diskusa pri čemu dolazi do izbijanja njegovog srednjeg dela koji pritišće nervne korenove I izaziva bolove.

Uzrok išijasa nekada može biti I naglo podizanje terete koje će uzrokovati ukleštenje nerva I pojavu ovog stanja. Neretko išijas se javlja kod žena u trudnoći, a uzrokuje ga veliko opterećenje kičme I kičmenog stuba.

Klinička slika

Lumboišijalgiju karakteriše prisustvo bola u lumbalnom delu kičme. Akutni išijas je najčešće izazvan diskus hernijom. U zavisnosti od toga u kom delu je došlo do nagnječenja nerva, zavisiće I pravci širenja bola. Bol se najčešće iz donjeg dela leđa širi u noge, moguće je da se širi spolnjom stranom noge do malog prsta, ili I unutrašnjom I spoljnom stranom noge sve do palca. Bol je nešto intenzivniji dok osoba sedi, a pored bola prisutni su I osećaji trnjenja, smanjene osetljivosti na dodir, a može se javiti I osećaj slabosti I ukočenosti zahvaćene regije.

Klinički nalaz podrazumeva uzimanje anamneze I objektivni pregled lekara. Ovaj pregled se vrši da bi se razdvojio obični bol u leđima od išijasa I drugih ozbiljnih obolenja koja se klinički mogu ispoljiti kao lumbalni bol.

Od dijagnostičkih metoda za utrvđivanje išijasa sprovode se radiografija LS kičme, elektroneuromiografija, kompjuterizovana tomografija (CT) I magnetna rezonanca.

Lečenje išijasa podrazumeva sprovođenje mera I aktivnosti koje neće dodatno pospešivati bol. Savetuje se izbegavanje opterećenja kičme koji će izazvati dodatni bol. Izbegavanje podizanja tereta, savijanje I izbegavanje rotacionih pokreta, pospešiće proces oporavka.

Pored navedenih mera, lečenje išijasa podrazumeva I terapiju lekovima koju prati I fizikalna terapija. Od lekova pacijentima se prepisuju nesteroidni antiinflamatorni lekovi za ublažavanje bolova. Fizikalna terapija se pokazala kao najefikasnija kod lečenja išijalgije, jer se vežbama značajno smanjuje bol I popravlja opšte stanje pacijenta. Od fizikalne terapije koriste se: elektroterapija, ( 4 vrste struja ) magnetoterapija, magnenti pulsari * PEMP S4, terapija laserom, termoterapija, kineziterapija I ultrazvučna terapija.