Zašto vežbati u trudnoći?

Zašto vežbati u trudnoći? - Fizikalna terapija Dunavski, Novi Sad

Ukoliko je trudnoća uredna i bez ikakvih komplikacija koje od trudnice zahtevaju mirovanje ili neke posebne mere i opreznost, u tom slučaju ne postoje ograničenja koja bi trudnicu sprečila da radi vežbe tokom čitave trudnoće. Bez obzira da li je žena bila fizički aktivna ili ne pre trudnoće, važno je da se za vežbanje u trudnoći konsultuje sa svojim ginekologom. Ako lekar da saglasnost da trudnica može da počne sa vežbanjem, važno je pronaći dobrog i stručnog trenera koji će vam pokazivati vežbe i voditi treninge.

Ukoliko je vežbanje odobreno od strane lekara, onda treba raditi na jačanju kompletne muskulature, sa naglaskom na jačanje mišića leđa, stomaka, karlice i karličnog dna. Sa druge strane fokus je na vežbama disanja koje trudnicama mogu znanto olakšati porođaj.

Danas u okviru domova zdravlja postoje posebne psiho-fizičke pripreme trudnica, koje podrazumevaju pripremu trudnice za sam porođaj kako psihički tako i fizički. Na ovim časovima trudnice uče kako da vode porođaj, uče kako da dišu i da se napinju ali i upoznaju se sa svim fazama porođaja. Fizički deo priprema se odnosi na vežbe prilagođene mesecu trudnoće, a odnose se na jačanje i istezanje mišića. Naročito na jačanje mišića leđa i nogu. Porođaj je fizički veoma iscrpljujući, zato je važno da se trudnica pripremi i bude fizički spremna.

Prednosti vežbanja

  • Poboljšava tonus mišića i kardiorespiratornu sposobnost
  • Kontrola kilaže i brži povratak na staru kilažu nakon porođaja
  • Vežbanje utiče na bolje raspoloženje i osećanje samopouzdanja
  • Lakše vraćanje stomaka nakon porođaja
  • Lakši oporavak od naprezanja tokom porođaja
  • Smanjuje nivo stresa i anksioznosti koji se javljaju u trudnoći

Ne odustajte

Vežbanje je važno da bismo se osećali zdravije, da bi nam telo bilo pokretnije i jače. Važno je vežbati i pre trudnoće, tokom nje ali treba nastaviti i nakon porođaja. Vežbe u trudnoći su bitne za buduću mamu ali i za bebu. Jake ruke i jaka leđa su nam naročito potrebna nakon porođaja, kada trebamo da brinemo o bebi, da je podižemo, spuštamo, nosamo. Kada je vežbanje u pitanju, disciplina i kontinuitet su najvažniji.

Mnoge žene se ne odlučuju da vežbaju u trudnoći iz više razloga. Najčešći razlog je neznanje i predrasude da može da se desi nešto loše bebi i mami, a naročito da vežbanjem mogu izazvati prevremeni porođaj. Vežbe koje se rade u okviru programa za pripremu trudnica za porođaj su osmišljenje i pripremljene od strane lekara i stručnjaka i cilj im je dobra priprema trudnice za sve što je čeka na porođaju i nakon njega.

Na žalost, ima dosta žena koje nisu u mogućnosti da pohađaju pripremne časove, zbog posla, druge dece o kojoj brinu, udaljenosti mesta održavanja časova i mesta življenja itd. Ipak, danas ima toliko različitih programa koji su u ponudama trudnicama, pa je nekada dobro otići bar na jednu edukaciju, gde ćete videti koje vežbe smete da radite i koje možete sami u kućnim uslovim raditi. Ukoliko nemate vremena ili se ne osećate prijatno da radite u grupama vežbe, onda kod kuće možete odraditi neke lagane vežbe istezanja i jačanja mišića. Uključite šetnju u svoju svakodnevicu, šetnja je jednako dobra i potrebna u trudnoći da biste ostali aktivni.

Kako vežbati?

Vežbanje treba prilagoditi stanju u kom se nalazite. Ukoliko imate bolove u vratu, leđima, nogama itd. prilagodite vežbe tako da vam olakšaju bol koji imate. Radite umereno, bez previše forsiranja i naprezanja. Za najbolje rezultate važan je kontinuitet, probajte vežbati bar tri puta nedeljno po pola sata.

Nikada nemojte vežbati ako se iz nekog razloga ne osećate dobro. Vodite računa da vežbate u udobnoj odeći i obući i da vežbe izvodite na adekvatnoj podlozi. Dobro se zagrejte pre početka vežbanja da biste izbegli povrede mišića. Ne zaboravite da je hidriranje u trudnoći jako važno za vas i vašu bebu, pa ne zaboravite da pijete vodu dok vežbate.

Upozorenje:

  • Pre početka vežbanja konsultujte svog lekara.
  • Ako ste bili aktivni pre trudnoće, zapamtite da vežbe u trudnoći ne smeju biti naporne i moraju se prilagođavati mesecu trudnoće. Ne možete vežbati isto u prvom trimestru i u poslednjem trimestru.
  • Vežbanje morate prekinuti ukoliko osećate bilo kakvu bol, vrtoglavicu, glavobolju, ubrzan rad srca, neuobičajene pokrete bebe itd.
  • Ukoliko simptomi ne prolaze, javiti se lekaru.
  • Ako vežbate sa trenerom, vodite računa da je sertifikovan za rad sa trudnicama

Ukoliko niste osoba koja voli da radi klasične vežbe za jačanje mišića, možete biti aktivni i na druge načine. Pored šetnje koju smo pomenuli, plivanje je takođe dobar oblik aktivnosti u trudnoći. Kod plivanja vodite računa da birate bazene koji su provereni i čisti da biste izbegli eventualne infekcije.